Οδοντωτός Σιδηρόδρομος
Μια από τις ωραιότερες διαδρομές της Ελλάδας και από τις πιο
περιπετειώδης διαδρομές με τραίνο στον κόσμο μπορούν ν’ απολαύσουν και πάλι οι
ταξιδιώτες μετά την επαναλειτουργία, του θρυλικού ανανεωμένου Οδοντωτού
σιδηροδρόμου Διακοπτού - Καλάβρυτα.
Ο Οδοντωτός
σιδηρόδρομος που ενώνει το Διακοφτό με τα Καλάβρυτα ξεκίνησε το γραφικό
δρομολόγιό του αφού ολοκληρώθηκαν τα έργα ανακαίνισης της γραμμής , των
ενδιαμέσων σταθμών και αποκτήθηκαν νέες αμαξοστοιχίες.
Τα έργα περιελάμβαναν τη
συντήρηση των μεταλλικών γεφυρών, την τοποθέτηση νέων σιδηροτροχιών, στρωτήρων
και σκύρων. Το κόστος ανήλθε -μαζί με την αγορά νέων, υπερσύγχρονων συρμών- στα
40 εκατομμύρια ευρώ.
"Σήμερα την πανέμορφη διαδρομή από το Διακοπτό έως τα
Καλάβρυτα μπορείτε να την απολαύσετε μέσα από τα μεγάλα παράθυρα των νέων
βαγονιών, που κλιματίζονται ! Εισιτήρια εκδίδονται από όλους τους σταθμούς του ΟΣΕ»,
αναφέρει ο Σύλλογος του Οδοντωτού και καλεί τον κόσμο να διασχίσει το μοναδικό
φαράγγι του Βουραϊκού με τον εκσυγχρονισμένο Οδοντωτό.
Ο οδοντωτός ήταν έργο του Πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη (1832-1896) και από το
1896 πραγματοποιεί τη διαδρομή Διακοφτό-Καλάβρυτα, διασχίζοντας το πανέμορφο
φαράγγι του Βουραϊκού.
Ένα μαγευτικό ταξίδι μέσα από το Φαράγγι του
Βουραϊκού ποταμού όπου αποτελεί ένα από τα ωραιότερα αξιοθέατα της χώρας μας
. Χρονολογείται από το 1889 και την κατασκευή του αποφάσισε ο Χαρίλαος
Τρικούπης. Αυτό
το έργο υποστηρίχθηκε από το φίλο του Τρικούπη και τοπικό πολιτευτή Ασημάκη
Φωτήλα. Η γραμμή κατασκευάστηκε από γαλλική εταιρεία ενώ συνέδραμαν και
Ιταλοί τεχνίτες, που είχαν αποκτήσει μεγάλη εμπειρία σε ανάλογα έργα στις
Άλπεις. Το έργο τελείωσε το 1895 και τα εγκαίνια έγιναν την επόμενη χρονιά με
την συμμετοχή του τότε βασιλιά. Η πρώτη μηχανή ήταν ατμοκίνητη και σε κάθε
στάση υπήρχαν υδατόπυργοι για την αναπλήρωση του νερού.
Έργο δύσκολο που το ανέλαβαν τεχνίτες από τη Γαλλία
και την Ιταλία, είχε διάρκεια επτά χρόνια. Το πρώτο του δρομολόγιο έγινε στις
10 Μαρτίου του 1896 και πρώτος επιβάτης ήταν ο Βασιλιάς Γεώργιος ο Α'.
|
|
Ο οδοντωτός συνέδεσε την ευρύτερη περιοχή των
Καλαβρύτων με την Πάτρα και την Αθήνα δεδομένου ότι δεν υπήρχε οδική
πρόσβαση.
Οι πρώτες μηχανές ήταν ατμοκίνητες, ενώ ο μέχρι και τώρα συρμός αποτελείται
από δύο βαγόνια και κινούνταν από ντιζελομηχανή που βρίσκεται στο μέσον
του. Μέχρι και σήμερα υπάρχουν σιδηροτροχιές στη γραμμή που φέρουν την
ημερομηνία κατασκευής της.
Όλες οι εγκαταστάσεις (σταθμοί, στάσεις κλπ.) καθώς 20 μ.
εκατέρωθεν της σιδηροδρομικής γραμμής έχουν χαρακτηρισθεί ιστορικά μνημεία
με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού.
Το μήκος του είναι περίπου 22 χλμ. και συνδέει τα Καλάβρυτα με το Διακοπτό.
Η διαδρομή διαρκεί μία ώρα, η ταχύτητα του συρμού κυμαίνεται από 30 έως 40
χλμ την ώρα.
Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του συρμού αυτού είναι οι οδοντωτές ράγες του,
έτσι προέκυψε και το όνομά του. Σε υψόμετρο 750 μέτρων τοποθετήθηκε αυτός ο
οδοντωτός άξονας ο οποίος επιτρέπει στο συρμό να ανέβει από το επίπεδο της
θάλασσας στο σταθμό των Καλαβρύτων.
Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος έχει το μικρότερο πλάτος γραμμών (0,75 μ.) στην
Ευρώπη. Στην αρχή όσο βρίσκεται χαμηλά η πορεία του είναι ομαλή και
διασχίζει το σταθμό Νιάματα και στη συνέχεια ξεκινάει η ανοδική του πορεία
με χαμηλή ταχύτητα και περνάει από το σταθμό Τρικλιών όπου βρίσκονται οι
Πόρτες ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό σημείο όπου υπάρχουν ακόμα και σήμερα,
βαριές σιδερένιες πόρτες που άνοιγαν μόνο για να περάσει το τρένο.
Το τελευταίο ανηφορικό κομμάτι με "δόντια" είναι ο
σταθμός της Ζαχλωρούς όπου μπορεί κάποιος να έχει την ευκαιρία με τα
πόδια να επισκεφτεί το μοναστήρι του Μεγάλου Σπηλαίου. Στη συνέχεια
περνάει από το σταθμό της Κερπινής και καταλήγει στο σταθμό των
Καλαβρύτων. Η στάση Κερπινής καθώς και όλη η διαδρομή πριν διανοίγει ο
οδικός άξονας μέσω Μ. Σπηλαίου ήταν η μονή διέξοδος προς Διακοπτό ,Αίγιο
και Αθήνα ,είχε μεγάλη κίνηση με σταθμάρχη και εξυπηρετούσε τα χωριά
Κερπινή, Ρογούς, Βραχνί και Σούβαρδο . Η διαδρομή του ήταν και παραμένει
μαγευτική και δεν αφήνει λεπτό τον επιβάτη να αφοσιωθεί σε κάτι άλλο.
Από το Μέγα Σπήλαιο της Κάτω Ζαχλωρούς έως την Κερπινή μπορεί θα θαυμάσει
κανείς το πράσινο, τα πλατάνια και το τρεχούμενο νερό ενώ μικρά παλιά
πετρόχτιστα σπιτάκια συμπληρώνουν την παραμυθένια εικόνα. και,
τέλος στα Καλάβρυτα, τα «καλά νερά» που η σπουδαία ιστορία τους φτάνει πίσω
στην Επανάσταση του 1821 και φυσικά την καταστροφή από τους
Γερμανούς το 1943.
Μια ανεπανάληπτη εμπειρία με
το τρενάκι , καθώς ο συρμός περνά
μέσα από αλλεπάλληλες λαξεμένες στοές και σπηλιές με απίστευτους
σταλαγμίτες. Πανέμορφη φύση, όμορφα χωριά, καταρράκτες με κρυστάλλινα νερά
και η ψυχή αισθάνεται δέος μπροστά σ’ αυτό το θαύμα.
Δρομολόγια Οδοντωτού
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ:
Από Διακοπτό 08:10, 11:15, 14:12
Από Καλάβρυτα 09:28, 12:27, 15:30
ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΑ & ΑΡΓΙΕΣ :
Από Διακοπτό 08:10, 11:15, 12:33, 14:12, 15:32
Από Καλάβρυτα 09:28, 12:27, 14:10, 15:30, 16:50
Πληροφορίες:
Σταθμός Διακοπτού : 26910 43206
Σταθμός Καλαβρύτων: 26920 22245
Κέντρο εξυπηρέτησης πελατών ΟΣΕ 1110
Στους κατά τόπους σταθμούς του ΟΣΕ
Τιμή εισιτηρίου
9.50 €
19.00 € με
επιστροφή
Ισχύουν
τα πολύτεκνα, φοιτητικά, παιδικά και συνδρομητικά εισιτήρια
ΠΡΟΣΟΧΗ: Παρακαλώ
να φροντίζεται για την έκδοση των εισιτηρίων από πριν!
Χρήσιμα links:
|
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου