Σελίδες

Τοπικά νέα Πολ.Σύλλογος Οδοντωτός Χιονoδρομικό Αφιερώματα Εκδηλώσεις Κοινωνικά Απόψεις

Πέμπτη, 1 Νοεμβρίου 2018

Όλα όσα αλλάζουν με την απλή αναλογική ,το Δημαρχιακό Κατεστημένο και τις ξεχασμένες Κοινότητες με τον νέο νόμο “Κλεισθένης 1”.

      Καθώς η  μάχη και οι προεκλογικές κόντρες ξεκίνησαν νωρίς-νωρίς στα Καλάβρυτα , με φόντο τις δημοτικές εκλογές του Μαΐου, ας δούμε λίγο το νέο αυτοδιοικητικό νόμο “Κλεισθένης 1” για όλα όσα αλλάζουν με την απλή αναλογική ,το Δημαρχιακό Κατεστημένο και τις ξεχασμένες Κοινότητες μας.

    Και το όνομα αυτού, Κλεισθένης. Ο οποίος μπορεί στην αρχαία Αθήνα να διαδέχθηκε τον τύραννο Πεισίστρατο και να έκανε το πολίτευμα πιο δημοκρατικό, στη σύγχρονη Ελλάδα όμως διαδέχθηκε τον Καλλικράτη ο οποίος είχε διαδεχθεί τον… Καποδίστρια
   Δύο είναι οι βασικές αλλαγές που εισαγάγει ο «Κλεισθένης»: αφενός η απλή αναλογική και, αφετέρου, η απαγκίστρωση της εκλογής των υποψηφίων Δημάρχων και Δημοτικών Συμβούλων από τα συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων. Και οι δύο αλλαγές επηρεάζουν ριζικά τη συμπεριφορά υποψηφίων και ψηφοφόρων. 
Τι αλλαγές φέρνει όμως ο νέος νόμος στους ΟΤΑ;

Πόσο αλλάζει ο εκλογικός χάρτης των Δήμων; Πώς διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο και η λειτουργία των ΟΤΑ με βάση το πρόγραμμα «Κλεισθένης Ι»;

Οι αλλαγές που εισαγάγει ο νόμος «Κλεισθένης 1» εκτός των άλλων βασικά είναι:

α) Το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής.
 β) η επαναφορά των Κοινοτήτων.
γ) η δυνατότητα  στους Δήμους να δημιουργούν νέες εταιρίες για να αποχτήσουν πρόσβαση σε επενδυτικά κεφάλαια ώστε  να εμπλακούν στην παραγωγή και διανομή ενέργειας, στις μεταφορές η ακόμη και στην αποκομιδή σκουπιδιών, στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας κ.λ.π.
δ) εξωραΐζει τον κώδικα που ισχύει, χωρίς να αλλάζει τα αρνητικά του νόμου-σχεδίου «Καλλικράτης», βάζοντας ποιο ασφυκτικά πλαίσια κεντρικού ελέγχου, περιστολής των δαπανών σε εφαρμογή των προαπαιτούμενων των μνημονίων.  
   Με το νέο νόμο, τα συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων, ανεξαρτήτως μεγέθους, εκλέγονται σε ξεχωριστή κάλπη. Με τον προηγούμενο νόμο κάθε συνδυασμός χρειαζόταν πολλά άτομα για να είναι πλήρης.

Απλή αναλογική και επαναφορά των κοινοτήτων

   Πρόκειται για το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής στην αυτοδιοίκηση α΄ και β΄βαθμού για την εκλογή των συμβούλων από την πρώτη ψηφοφορία σε αντίθεση με το πλειοψηφικό που ίσχυε μέχρι σήμερα και απέκλειε κάθε άλλη άποψη εκτός αυτών των  κομματικών παρατάξεων.
   Με τον νέο νόμο επανέρχεται ο θεσμός της Κοινότητας, βέβαια στα πλαίσια λειτουργίας του ενιαίου διευρυμένου Δήμου. Με δικό της προϋπολογισμό (αναλογικά) σύμφωνα με τον πληθυσμό και τις πραγματικές ανάγκες κάθε κοινότητας. Η εκλογή του κοινοτικού συμβουλίου γίνεται ανεξάρτητα από την εκλογή του ψηφοδελτίου του δημάρχου, δηλαδή θα υπάρχει ξεχωριστή κάλπη για τους υποψήφιους συνδυασμούς της κοινότητας. Ο υποψήφιος δήμαρχος δεν μπορεί πλέον να έχει στο ψηφοδέλτιο του και υποψηφίους για Τοπικά Συμβούλια (όπως γίνονταν έως τώρα), διότι αυτά καταργήθηκαν και επανήρθαν οι ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ, και αποκτούν έως ένα βαθμό αυτόνομη νομική μορφή.
   Ο Πρόεδρος Κοινότητας βγαίνει από έμμεση εκλογή μεταξύ των κοινοτικών συμβούλων που θα εκλεγούν στις 26 Μαίου π.χ. στο Καινούργιο μεταξύ του 7/μελές κοινοτικού Συμβουλίου σύμφωνα με το αρ. 80: “Πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων εκλέγεται, από το σύνολο των μελών του οικείου συμβουλίου και για το σύνολο της δημοτικής περιόδου, ο επικεφαλής ενός από τους δύο πρώτους κατά σειρά εκλογής συνδυασμού”
Και οι δύο αλλαγές θα επηρεάσουν ριζικά τη συμπεριφορά υποψηφίων και ψηφοφόρων.
   Ας δούμε πρώτα το ζήτημα της εκλογής των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων, καθώς και των περιφερειακών (ισχύει και για την περιφέρεια η απλή αναλογική), γιατί οι αλλαγές είναι καθοριστικές τόσο για το πλήθος των υποψηφίων όσο και για το εκλογικό αποτέλεσμα.
   Με τον «Καποδίστρια» που θέλουν οι νοσταλγοί του παρελθόντος, υπήρχε λοιπόν μια τεράστια στρέβλωση, όπου η πλειοψηφούσα παράταξη, δηλαδή ο νικητής, αντιστοιχούσε στη μειοψηφία των ψηφοφόρων! 
  Με τον «Κλεισθένη», ο υποψήφιος Δήμαρχος «απαλλάσσεται» από την εξεύρεση υποψηφίων σε κάθε χωριό-κοινότητα αφού η διαδικασία εκλογής των οργάνων των κοινοτήτων πλέον τα είναι εντελώς ανεξάρτητη εκτός βέβαια εκείνων των ψηφοδελτίων που θα παραμείνουν αμιγώς κομματικά . Το ψηφοδέλτιο του υποψηφίου Δημάρχου θα αφορά μόνο τους υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους, άρα ένα άρτιο ψηφοδέλτιο στο Δήμο Καλαβρύτων πλέον απαιτεί όχι πολλά άτομα με το νέο νόμο .
 Η συγκεκριμένη ρύθμιση έχει σημαντικές συνέπειες και για τη συμπεριφορά των «παικτών».
   Στις αυτοδιοικητικές εκλογές στις 26 Μαίου 2019 ο δημότης-ψηφοφόρος της κοινότητας μπορεί να ψηφίσει τον Δήμαρχο που θέλει και τον Πρόεδρο Κοινότητας της προσωπικής του επιλογής για το χωριό του.
Μέχρι χθες ο ψηφοφόρος της κοινότητας ήταν «όμηρος» του κομματικού ψηφοδελτίου και για το λόγο αυτό στα Συμβούλια δεν υπήρχαν σε πολλές περιπτώσεις οι καλύτερες επιλογές! Τώρα σπάνε τα πυραμοειδή σχήματα των «φυλάρχων», που επηρέαζαν ένα πλήθος Προέδρων χωριών: ο πρόεδρος δεν  θα «κουβαλάει» στον Δήμαρχο ψήφους, πρέπει ο ίδιος ο υποψήφιος Δήμαρχος να πείσει τον ψηφοφόρο.
   Δεν αλλάζει όμως μόνο η συμπεριφορά του ψηφοφόρου της κοινότητας, αλλά και του τοπικού υποψήφιου έναντι των υποψηφίων Δημάρχων. Μέχρι χθες ο τοπικός υποψήφιος «αναγκαστικά» δούλευε για τον κομματικό υποψήφιο Δήμαρχο σα να ήταν για τον εαυτό του. Πλέον η πειθώ (για να μην πούμε πίεση) του τοπικού υποψηφίου αφορά μόνο την εκλογή του ίδιου. Στο κάτω-κάτω, δεν έχει λόγο να πιέσει τον συγχωριανό του διακινδυνεύοντας να τον χάσει ως ψηφοφόρο για χάρη του ενός ή του άλλου υποψηφίου Δημάρχου.
   Πέρα από τις αλλαγές συμπεριφοράς υποψηφίων και ψηφοφόρων, θα έχουμε περισσότερους υποψηφίους Δημάρχους και ίσως Προέδρους Κοινοτήτων, αφού η κατάρτιση ψηφοδελτίου με λιγότερους υποψήφιους είναι εύκολη υπόθεση, αρκεί να μην εκφυλιστεί ο θεσμός και η διαδικασία. Ελάχιστοι εκτός κομμάτων μπορούσαν χθες να καταρτίσουν ψηφοδέλτιο με τον ¨Καλλικράτη¨, ενώ με τον ¨Κλεισθένη 1¨ είναι πιο εύκολο.  

    Πρέπει να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι ότι σήμερα η αυτοδιοίκηση είναι πολύ δυσκολότερη από ότι στο παρελθόν. Θέλει ειδικές γνώσεις, συνεργασίες, χρόνο και κόπο και προπαντός να το πιστεύεις και να το έχεις και όχι «αγγαρεία» για το επιμίσθιο!

   Η απλή αναλογική, όπως είπαμε αλλάζει εντελώς τη συμπεριφορά των υποψηφίων και περισσότερο των ψηφοφόρων. Η απλή αναλογική σημαίνει ότι το επόμενο Δημοτικό και κοινοτικό Συμβούλιο δεν θα είναι απόλυτα πλειοψηφικό για τον Δήμαρχο και τον Πρόεδρο Κοινότητας στην περίπτωση που κανένας συνδυασμός δεν πάρει 50% στον πρώτο γύρο. Κατά συνέπεια ο Δήμαρχος, προκειμένου να έχει πλειοψηφία στο Συμβούλιο, θα πρέπει να αξιοποιεί και Συμβούλους της αντιπολίτευσης σε θέσεις ευθύνης. Θα υπάρξουν πλέον προγραμματικές συγκλίσεις και αξιοποίηση όλων των αυτοδιοικητικών δυνάμεων.
Με δεδομένο ότι δεν υπάρχει καν πλαφόν εισόδου στο Δημοτικό Συμβούλιο θα προκύψουν ακόμα περισσότερες υποψηφιότητες δημάρχων απελευθερώνοντας έτσι νέες δυνάμεις για να ασχοληθούν με τα αυτοδιοικητικά.
   Συμπερασματικά ο νέος νόμος είναι σαφώς πιο δημοκρατικός, αφού αποδεσμεύει τον ψηφοφόρο από την υποχρέωση μαζί με την επιλογή του δημάρχου να προκύπτει Πρόεδρος κοινότητος επιλογής άλλων κέντρων και όχι δική του. Τώρα η εκλογική διαδικασία γίνεται σαφώς πιο τοπική, αφού δεν μετράνε τόσο οι κομματικές σχέσεις μεταξύ υποψήφιου Δημάρχου για τον διευρυμένο δήμο με τον υποψήφιο Πρόεδρο Κοινότητας. Η απλή αναλογική είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε συναινέσεις σε επίπεδο δημοτικού και κοινοτικού συμβουλίου. Δίνεται η δυνατότητα στον εκλογέα-δημότη να επιλέξει τον ικανότερο Πρόεδρο κοινότητας και ακόμα και από διαφορετικές αφετηρίες. Σε κάθε περίπτωση όμως, αλλάξει εντελώς ο τρόπος με τον οποίο θα εκλεγούν τα Δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια. Η γνώση, η αποφασιστικότητα-αποτελεσματικότητα, η εμπειρία καθώς και η θέληση για αντιμνημονιακή δράση απέναντι στις πολιτικές που διέλυσαν τις κοινωνίες, αυτών που θέλουν να διοικήσουν τα επόμενα 4 χρόνια τους Δήμους, μπορούν να είναι από τα βασικά κριτήρια επιλογής τους από τους δημότες. Τους κομματικούς και τοπικούς μηχανισμούς, παρέες κ.λ.π. τους βιώσαμε, έφεραν το τόπο πολύ πίσω, έναν τόπο και χωριά  χωρίς καμιά  ελπίδα μια νεολαία που «χτυπιέται» από παντού, καιρός είναι όλα αυτά με την θέλησή μας να αλλάξουν πραγματικά.
Νέο ξεκίνημα ή μια από τα ίδια;
    Ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση για την κατάρτιση δημοτικών παρατάξεων και κυρίως για διαβουλεύσεις, όσων θελήσουν να ασχοληθούν με τα «κοινά».
Στην όλη υπόθεση στην εκλογή νέας Δημοτικής και Κοινοτικής αρχής, σε σύγκριση με τα όσα έχουν γίνει αυτά τα χρόνια, θα πρέπει επιτέλους, να δοθεί η δέουσα βαρύτητα στην κατάρτιση ενός ρεαλιστικού σχεδίου για την οικονομική ανάταξη της περιοχής μας, με γνώμονα την ανάδειξη και εκμετάλλευση όλων των πόρων και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε περιοχής και αυτό το σχέδιο θα πρέπει να εγκρίνουν οι πολίτες με την ψήφο τους, μακριά από όποιους «κοινωνικούς» – «φιλικούς» και κυρίως «κομματικούς» συναισθηματισμούς…
   Οι πολίτες έχουν φτάσει στο Αμήν, ζούνε την ακραία φτώχεια, από τα χαράτσια των δήθεν κοινωφελών οργανισμών και τους φόρους που πληρώνουν (όσοι μπορούν), γι’ αυτό δεν αρκούν μόνο οι ευχές και οι προσευχές αλλά χρειάζεται ένα «παλλαϊκό μέτωπο» αποτροπής τους με επίκεντρο την κοινότητα και τον δήμο σε συνεργασία με όλους τους φορείς, που θέλουν και μπορούν να αποδράσουμε από τη «νέα κατοχή» με τα διαρκή μνημόνια που ψηφίζουν στη βουλή. 
   Στη νέα περίοδο ο ρόλος της αυτοδιοίκησης πρέπει να είναι με πρόγραμμα και  με αξιοποίηση όλων των τουριστικών ,φυσικών και άλλων πόρων της περιοχής μας και να υπάρχουν ανταποδοτικά οικονομικά οφέλη όπως π.χ. από τα Αιολικά Πάρκα στις κοινότητες όπως ορίζει το σχετικό νομικό πλαίσιο!!!  

  Τα μεγάλα όμως προβλήματα της περιοχής μας στα χρόνια των μνημονίων βάζουν θηλιά στους κατοίκους, όπως η ανεργίας, εργασιακές σχέσεις, πολιτιστικός μαρασμός, ερήμωσης της υπαίθρου- αδυναμία (λόγω κόστους και έλλειψη υποδομών) καλλιέργειας αγροτικών προϊόντων στην περιοχή μας, επίσης το τσάκισμα των μεσαίων και μικρών επαγγελματιών, τον αφανισμό των μικρομεσαίων αγροτών, την έλλειψη ουσιαστικά κοινωνικής μέριμνας, υγείας πρόνοιας, παιδείας κ.λ.π. 

  Ποιοι θα εμπνεύσουν και θα δώσουν τις πρέπουσες λύσεις, όταν αξίες και οράματα έχουν καταρρεύσει;

  Είναι μια ευκαιρία να μιλήσουμε στα ίσια για τα χωριά μας και τον δήμο που θέλουμε τώρα!

Δημοσίευση σχολίου