Με τον πρωτότυπο τίτλο "Στου Χρόνου τον Καθρέπτη", το πολυαναμενόμενο μυθιστόρημα του αξιοβραβευμένου συγγραφέα Σπύρου Γκρίντζου κυκλοφορεί τώρα από τις εκδόσεις "Ελκυστής" (158 σελίδες).
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Το
μυθιστόρημα διαδραματίζεται στη Θεσσαλονίκη και αποτυπώνει την πορεία της
οικογένειας Πασμαντζόγλου, η οποία για δεκαετίες διατηρεί ένα από τα μεγαλύτερα
υφασματάδικα στο κέντρο της πόλης. Οικογένεια επώνυμη και πλούσια που
αποδεικνύεται ότι αντιστέκεται επίμονα στις μεγάλες αλλαγές που επιφέρει ο
χρόνος στην αγορά.
Απέναντι από το κατάστημα βρίσκεται ένα περίπτερο με έναν ασήμαντο, αλλά όχι
τυχαίο ιδιοκτήτη. Χρόνια ο ένας απέναντι από τον άλλον. Τους χωρίζει μόνο ένας
δρόμος. Η σχέση τους είναι αυτή του σπουδαίου και του μικρού γείτονα.
Όμως, οι δύο αυτοί διαφορετικοί «πόλοι», οι δύο οικογένειες, θα έρθει η στιγμή
που θα διαμορφώσουν η μία τη μοίρα της άλλης. Έχουν δεθεί στη διάρκεια των
χρόνων. Το συμπέρασμα είναι ότι η ζωή των άλλων μερικές φορές, χωρίς να το
ξέρουμε, γίνεται και δική μας ζωή.
Στα μέσα της δεκαετίας του '50 μεταναστεύσε με την οικογένειά του στην Αμερική. Επί έναν και πλέον χρόνο ζήσανε σ' ένα αγρόκτημα στην Πενσυλβάνια. Το χιόνι και οι ακραίες καιρικές καταστάσεις σε πολλά έργα του, όπως η περίφημη σκηνή του αποκλεισμού των παιδιών στο "Ο φίλος μας ο Άυλος", είναι εμπειρίες από αυτό το αγρόκτημα, που έξι μήνες το χρόνο ήταν σκεπασμένο με χιόνια. Την επαφή με τη φύση και την παρατήρησή της την απέκτησε κυρίως από εκείνη την εποχή.
Από αυτό το τοπίο μεταφέρθηκαν μετά σ' έναν καθαρά αστικό χώρο στο Σικάγο. Το Σικάγο είχε τότε επτά εκατομμύρια κόσμο και πολλές γειτονιές μαύρων αλλά κι έντονο ελληνικό στοιχείο, που είχαν στερηθεί πάνω από ένα χρόνο. Η πρώτη γειτονιά του ήταν τέτοια. Είχε Έλληνες αλλά και μαύρους. Επέστροψαν στα Καλάβρυτα για ένα χρόνο. Από αυτό το χρόνο αντλήθηκε σχεδόν όλο το υλικό για τον "Γκόρκα" και το "Φίλο μας τον Άυλο".
Τη δεκαετία του εξήντα η οικογένειά του μεταφέρεται στο Αίγιο, όπου και τελειώνει το Λύκειο. Από το ίδιο Λύκειο είχε αποφοιτήσει και ο Σκαρίμπας - πολλά πολλά χρόνια πριν.
Σπούδασε αγγλική φιλολογία, και ο κύκλος αυτών των σπουδών απαιτούσε εκτενή ανάγνωση πολλών μυθιστορημάτων και λογοτεχνίας εν γένει, και από τις δύο χώρες, Αμερική-Αγγλία. Κάτω από την επιτήρηση εμπνευσμένων καθηγητών απέκτησε και τη θεωρητική του γνώση για τη λογοτεχνία και ιδιαίτερα για το μυθιστόρημα. Πέρα από τους καθηγητές του τμήματος, είχε καθηγητές όπως τους Σαββίδη, Μαρωνίτη, Σαχίνη, Μητσάκη, που επέμεναν κυρίως σε παραδόσεις για την εξέλιξη του αφηγηματικού λόγου (Θεσσαλονίκη). Στη Θεσσαλονίκη ως φοιτητής έγραψε το πρώτο μου μυθιστόρημα, τον "Γκόρκα". Το περισσότερο μέρος γράφηκε στη γυάλινη βιβλιοθήκη του πανεπιστημιακού περιβάλλοντος.
Τελειώνοντας το τέταρτο έτος είχε στα χέρια του και το τελικό δακτυλογραφημένο κείμενο του έργου. Αλλά έπρεπε να περάσουν χρόνια ωσότου εκδοθεί.
Μετά άρχισε μια περίοδος μεγάλης "συλλογής" πόλεων. Στις κάμποσες πόλεις που είχε κατοικήσει Καλάβρυτα, Λεχαινά, Πενσυλβάνια, Σικάγο, Αίγιο, Θεσσαλονίκη, προστέθηκαν και η Λάρισα, Βόλος, Πάτρα, Αθήνα, Κέρκυρα, πάλι Αθήνα, πάλι Κέρκυρα, πάλι Αίγιο και πάλι Αθήνα..Σχεδόν σ' όλες αυτές τις πόλεις έζησε πάνω από δύο χρόνια. Γνώρισε δηλαδή το προσωπικό ύφος που έχει καθεμιά από αυτές τις πόλεις και την ξεχωριστή της λειτουργία. Χαρακτήρες και περιστατικά είναι "κλεμμένα" απ' όλες αυτές τις πόλεις. Τα πρωταρχικά κύτταρα δημιουργίας πολλών προσώπων και καταστάσεων είναι απ' αυτούς τους χώρους. Για τρία χρόνια είχε νοικιάσει ένα σπίτι δίπλα στο Αχίλλειον στην Κέρκυρα. Εκεί έγραψε το "Παραλάβατε διορισμόν...". Εκείνη την εποχή γνωρίστηκε με πολλούς συναδέλφους λογοτέχνες και παράγοντες από το λογοτεχνικό περιοδικό "Πόρφυρας". Το τελευταίο του μυθιστόρημα "Θαλπωρή των κατόπτρων" που κλείνει μια τριλογία σε χρόνο αναφοράς έργου: "Γκόρκας" 1905, "Παραλάβατε διορισμόν..." 1953, και "Θαλπωρή των κατόπτρων" το έγραψε στο πατρικό του σπίτι όταν μια περίοδο βρέθηκε πάλι στο Αίγιο. Εκεί επίσης έγραψε το "Ο φίλος μας ο Άυλος", το θεατρικό "Το μεγάλο Στοίχημα" και ετοίμασε ένα προσχέδιο σεναρίου για την τηλεοπτική μεταφορά του βίου του Διονυσίου Σολωμού. "Η θαλπωρή των κατόπτρων" κλείνει μια τοιχογραφία αιώνα, κοιταγμένη μέσα από τα μάτια ενός συγγραφέα. Κυρίως εμπεριέχει όλη την αστική εμπειρία και τους προβληματισμούς από τα σύγχρονα προβλήματα του κόσμου, χρησιμοποιώντας όμως πολύ ισχυρά φίλτρα (αλληγορία-υπέρβαση, μετάθεση σε χώρο, αποστασιοποίηση), ώστε να μην αποκτήσει χαρακτήρα ρεπορτάζ και επικαιρισμού.
Στη συλλογή διηγημάτων του "Ο Ερωδιός λύνει τη σιωπή του" πρώτη φορά καταπιάνεται με το τι προσέφερε στην πεζογραφία ο Μαγικός Ρεαλισμός των Νοτιοαμερικάνων συγγραφέων (Μαρκές, Μπόρχες, Αλλεγρία, Φουέντες) ως λογοτεχνικό ρεύμα και με ποιον τρόπο άλλαξε τη "ματιά" στην ανάπλαση της πραγματικότητας.
Παραλάβατε διορισμόν Μυθιστόρημα όπου έγινε στην συνέχεια τηλεοπτική σειρά και συγκαταλέγεται ανάμεσα στις 284 όπου το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ψηφιοποίησε! . |
- Σελίδες: 192
- Σελίδες: 96
- Εκδόσεις: ΓΡΗΓΟΡΗΣ- Χρονολογία Έκδοσης: 2011
- Σελίδες: 355
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου